- Geplaatst door DPRS
- Op 7 juli 2023
Een goed gesprek… Hoe voer je dat? Hoe kunnen de medewerkers van Pieter Raat onze senioren op een positieve manier ondersteunen, stimuleren en motiveren in hun zelfredzaamheid en het benutten van hun eigen kracht? Dat was het thema van het jaarlijkse Zomerfeest voor medewerkers van Pieter Raat, dinsdag 4 juli in Museum Broekerveiling in Broek op Langedijk. Trainers van de Academie voor Motivatie en Gedragsverandering hielden de aanwezigen een spiegel voor, gaven tips & tricks en twee aangeschoven senioren zorgden voor de nodige hilariteit.
Bij Pieter Raat wordt nadrukkelijk ingezet op persoonsgerichte zorg. ,,Dat doen we samen door het bieden van een mooie dag, een rustige nacht, een goed gesprek en door het benutten van de kracht(bronnen) van de cliënt en medewerkers. Tijdens een eerder zomerfeest, bijeenkomsten en trainingen, kwam het thema Ken je cliënt uitgebreid aan bod. Afgelopen dinsdag stond het goede, motiverende gesprek centraal. Het voeren van een goed gesprek is één van de pijlers van persoonsgerichte zorg’’, vertelt bestuurder Gabriele Kasten.
Wonderen verwacht
Het voeren van goede en motiverende gesprekken over de ouderenzorg is hard nodig. Kasten: ,,Zoals we allemaal weten, vergrijst Nederland sterk. Terwijl die ontwikkeling in volle gang is, is onze maatschappij daar heel slecht op voorbereid. Er worden vaak wonderen verwacht van ouderenzorgorganisaties en zorgmedewerkers. Maar de ouderenzorg is echt een zorg van ons allemaal…” Zorgmanager Marielle de Ridder vult Kasten aan: ,,Een actieve rol van de senioren zelf, van hun naasten en hun netwerk is wenselijk en nodig. Het ontdekken en stimuleren van de eigen kracht en de zelfredzaamheid van senioren vraagt van iedere Pieter Raat-medewerker specifieke aandacht en vaardigheden. Hoe onze medewerkers onze senioren kunnen ondersteunen en motiveren, daarmee zijn we tijdens het Zomerfeest aan de slag gegaan.’’
Training Motiverende gespreksvoering
Eva en Stijn van de Academie voor Motivatie en Gedragsverandering boden tijdens het Zomerfeest interessant spiegeltheater en uitgebreide tips en tricks. Tijdens rollenspellen en voorbeeldgesprekken tussen een zorgmedewerker (Eva) en een cliënt (Stijn), namen de medewerkers actief deel aan de gesprekken. ,,Het ging over hoe je vragen formuleert, over behoud- en verandertaal… Over mensen in beweging krijgen, zonder van alles te willen oplossen. Over het belang van een relatie opbouwen en hoe je dat doet. Over focussen, ontlokken en plannen. Ook lastige situaties kwamen aan bod. Want hoe open staat iemand voor verandering? En hoe voer je het gesprek met iemand met dementie?’’, aldus een aanwezige.
Terugblik op de driedaagse
Enkele thuiszorgmedewerkers die in mei en juni al een driedaagse training Motiverende gesprekstechnieken volgden bij de Academie voor Motivatie en Gedragsverandering, vertelden daarover op het podium. Wijkverpleegkundige Hanneke van Thuiszorg Pieter Raat: ,,We hebben net de laatste trainingsdag achter de rug en het certificaat in ontvangst genomen. De driedaagse is heel interessant. Je gaat echt de diepte in, doet nieuwe inzichten en vaardigheden op, die we nu als team dagelijks in de praktijk oefenen. Grootste eyeopener voor mij persoonlijk was dat ik best iets meer achterover mag leunen tijdens de verschillende processen en fases. Je wilt de cliënt zo graag helpen, dingen voor hem of haar oplossen. Zorgmedewerkers zijn nu eenmaal erg oplossingsgericht. Als mensen zelf oplossingen bedenken en die ook uitspreken, zijn ze nog gemotiveerder om te bewegen en te veranderen. Het is zo belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de cliënt en naasten. Dat kost in het begin misschien meer tijd, maar die investering is het op de lange termijn absoluut waard…‘’
Waaier
Tijdens het Zomerfeest is de waaier Motiverende Gespreksvoering uitgereikt. Vol handige tips, veel voorkomende praktijksituaties en voorbeeldzinnen. De training motiverende gespreksvoering wordt binnenkort ook via het Pieter College aangeboden aan andere medewerkers van Pieter Raat. ,,Zo waaieren de opgedane vaardigheden en kennis uit binnen onze organisatie en worden ze toegepast tijdens ons dagelijkse werk met en voor senioren’’, aldus Kasten.
Informeel deel
Na het officiële deel van het Zomerfeest was het tijd om in de tuin bij te kletsen met medewerkers, te genieten van lekkere en gezonde streekgeboden producten van de barbecue en aansluitend van de muziek van coverband Giga. ,,Al met al een bijzonder geslaagde middag en avond’’, aldus aanwezige medewerkers.
0 Reacties